Švęsdama
Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo iškilmę, Bažnyčia Giesmių Giesmės
žodžiais stebisi Marijos tobulu grožiu bei spindinčiu šventumu: „Tota pulchra
es, María: et mácula originális non est in te - Visa tu graži, Marija, ir
gimtosios dėmės nėra tavyje (plg. Gg 4,7).
Nuo
pat savo aušros, Bažnyčia tikėjo, kad Toji, kuri pagimdė žmogumi tapusį Dievą,
negalėjo būti suteršta pirmųjų Tėvų klaidos pasėkmių – gimtosios nuodėmės ir
jos padarinių. Šis tikėjimas praėjo ilgą ir sudėtingą laikotarpį, pilną tiek
karštų jo skatintojų, tiek priešininkų susidūrimų, kol galiausiai buvo
įteisintas popiežiaus Pal. Pijaus IX 1854 m. gruodžio 8 d. bulėje „Ineffabilis
Deus“: „Mes skelbiame, nutariame ir nustatome, kad doktrina, tvirtinanti, jog
Švenčiausioji Mergelė Marija nuo pirmosios savo prasidėjimo akimirkos ypatinga
Visagalio Dievo malone bei apdovanojimu ir Jėzaus Kristaus, žmonijos
Išganytojo, dėka buvo apsaugota nuo gimtosios nuodėmės ir liko jos nesutepta,
yra Dievo nušviesta doktrina, todėl ja turi tvirtai ir nedvejodami tikėti visi
tikintieji.“
Norėdami
teisingai suprasti šios tikėjimo tiesos svarbą ir reikšmę Išganymo plane,
turime sugrįžti į pačią žmonijos pradžią. Dievas sukuria žmones tobulus –
apdovanotus ypatingomis malonėmis. Jie gyvena bendrystėje su Dievu ir vienas
kitu. Tokią būseną galima vadinti Rojumi. Tačiau yra tas, kuriam tokia žmonių
būklė nepatinka. Jis – tai puolęs šviesos angelas, sukėlęs maištą prieš Dievą
ir trokštantis į jį įtraukti visą kūriniją. Šventasis Raštas ir Bažnyčios
Tradicija jį vadina velniu, senąja gyvate, slibinu... Jam pavyksta patraukti pirmuosius
Tėvus į savo pusę. Jie nepaklauso Dievo ir ima abejoti Jo gerumu – tai
vadinamoji „Rojaus obuolio“ istorija.
Piktasis
pasiekia savo – suyra draugystė tarp žmogaus ir Dievo. Žmogus pats nori būti
Dievu – pažinti gera ir bloga. Žmogus tampa nebepajėgus mylėti Dievą ir priimti
jo meilę. Šis pirmųjų Tėvų nuopuolis ir vadinamas gimtąja nuodėme.
Kadangi
Adomas ir Ieva buvo mūsų žmogiškosios prigimties tėvai, ši nuodėmė, kaip
kompiuterinis virusas, persidavė visiems jų palikuonims ir todėl vadinama gimtąja.
Mūsų sužeista prigimtis neteko pašvenčiamosios malonės – tai, kas mus padaro
mielus Dievui, ji tapo palinkusi į bloga ir varginama geismų. Natūralu tapo
rinktis nebe gera, o bloga. Bloga imta laikyti geru.
Kaip
sako Bažnyčios Tėvai, mes patekome į velnio vergiją, iš kurios mus galėjo
išvaduoti, tik galingesnis už jį. Tačiau VIEŠPATS nepaliko mūsų ir davė pažadą,
atėjus laikui, mus išvaduoti. Dievas nusprendė išgydyti mus iš vidaus – pats
tapti žmogumi, prisiimti mūsų prigimtį ir mus atpirkti.
Tačiau
kaip ŠVENTŲ ŠVENČIAUSIAS galėjo prisiimti suteptą žmogaus prigimtį? Juk kas
bendra tarp šviesos ir tamsos? Jei Dievas būtų tapęs žmogumi, kurio prigimtis
yra sužeista – tai yra atvira nuodėmei, o tai reiškia – atvira velniui, kaip
jis būtų mus išvadavęs? Todėl JIS išsirenka sau rinktinį indą, be dėmės ir
įtrūkimo – Mergelę Mariją, būti Jo Gimdytoja. Marija yra Naujoji Ieva, ji dėl
būsimosios atperkamosios Dievo Sūnaus kančios nuopelnų (juk pas Dievą laiko
nėra!) – apsaugoma nuo gimtosios nuodėmės padarinių – ji tampa pirmuoju
Kristaus atpirkimo vaisiumi! Gimdamas iš Marijos, Kristus gauna tobulą,
nesuteptą žmogystę ir tampa mūsų Atpirkėju. Taip išsipildo Dievo perspėjimas
ištartas suvedžiotojui: „Aš sukelsiu priešiškumą tarp tavęs ir moters, tarp
tavo palikuonių ir jos palikuonių; jis kirs tau per galvą, o tu kirsi jam į
kulną“ (Pr 3,15)
Galime
klausti, o kas iš to? Kam tie sudėtingi išvedžiojimai? Ar visa ši doktrina nėra
viduramžių teologų išmislas? Juk Kristus būdamas Dievas, galėjo apvalyti savo
žmogiškąją prigimtį ir be Marijos pagalbos? Kam ir ją reikėjo apsaugoti nuo
nuodėmės?
Taip,
žinoma galėjo. Bet tai mūsų egoistinio mąstymo išdava – reikia pasirūpinti tik
savimi, o kitas nesvarbu. Tokiu atveju, Marija tėra inkubatorius, kuriame buvo
patalpintas Dievo Sūnus. Jis ją pasinaudojo, tik tiek. Tačiau Dievas yra meilė.
O meilė linkusi apdovanoti mylimuosius. Viešpats taip pamilo Mariją, kurią
pasirinko būti savo Gimdytoja, kad panoro ją pirmą išgelbėti ir padaryti visų
Gyvųjų Motina.
Nekaltasis
Prasidėjimas nėra apie nuodėmę, nėra apie Įsikūnijimo techniką, bet apie
begalinę Dievo Meilę, kuri apgavo nuodėmę.
Švęsdami
Nekaltąjį Mergelės Marijos Prasidėjimą, mes švenčiame Dievo pergalę prieš
nuodėmę ir blogį. Visuomet galima pradėti iš naujo. Visuomet galima apsispręsti
už Dievą ir Jis ateis mūsų išgelbėti, surasdamas patį tinkamiausią būdą tam
įvykdyti.
Komentarai
Rašyti komentarą