Vatikano
II Susirinkimo priešaušryje, vienas iš garsiausių XX a. teologų Karlas
Rahneris, kalbėdamas apie Marijos Ėmimą į Dangų, pabrėžė šio slėpinio sąsają su
kiekvienu krikščioniu: „Marija pasirodo kaip tobulai atpirktoji bei tobulo
atpirkimo pavyzdys <...> Joje tobulas kūno ir sielos atpirkimas jau yra
įgyvendintas.“ Prasidėjus Vatikano II
Susirinkimui (1962 – 1965 m.), jo Tėvai kalbėdami apie Mariologiją, pastebėjo,
kad šis mokymas tapo atsietas nuo
kristologijos ir ekleziologijos, tad Marija imta suvokti tarsi esanti šalia
Kristaus slėpinio, bet ne jame. Tad
kalbėdami apie Marijos vaidmenį Išganymo istorijoje, Susirinkimo Tėvai neparuošė
atskiro dokumento, bet Marijos slėpiniui paskyrė paskutinią dogminės
konstitucijos apie Bažnyčią Lumen Gentium (1964 m. lapkričio 21 d., Marijos
Paaukojimo šventė) dalį, pavadintą: Švenčiausioji Mergelė Marija, Dievo
Gimdytoja, Kristaus ir Bažnyčios slėpinyje. Čia Susirinkimo Tėvai pasiūlė
tokias kryptis mariologijai:
1. Marijos vaidmuo Kristaus ir
Bažnyčios slėpinyje;
2. Marijos vaidmuo Išganymo
darbe;
3. Marija ir Bažnyčia;
4. Pamaldumas Marijai Bažnyčioje;
5. Marija vilties ir paguodos
ženklas keliaujančiai Bažnyčiai.
Kalbėdami
apie Marijos Ėmimo į Dangų slėpinį, Susirinkimo Tėvai pakartoja dogmatizuotą
Bažnyčios Mokymą: „Galiausiai apsaugota, nepalytėta jokios prigimtinės kaltės
dėmės, baigusi žemiškojo gyvenimo kelią, Nekaltoji Mergelė buvo su kūnu ir
siela paimta į dangaus garbę ir Viešpaties išaukštinta kaip visatos Karalienė,
kad taptų panašesnė į savo Sūnų, viešpačių Viešpatį (plg. Apr 19, 16) ir
nuodėmės bei mirties nugalėtoją.“ Taip
pabrėžiamas Marijos Nekaltasis Prasidėjimas, jos išaukštinimas ir ypatingas
ryšys su Kristumi. Kartu pabrėžiama motiniškoji Marijos rolė, dėl kurios Ji ir
Danguje yra Bažnyčios Motina ir Užtarėja: „Ši Marijos motinystė malonės plane,
prasidėjusi, apreiškimo metu jai ištikimai pareiškus savo sutikimą, kurį
nesvyruodama išlaikė po kryžiumi, nepaliaujamai tęsiasi, iki visi išrinktieji
bus galutinai atbaigti. Paimta į dangų, ji nesiliovė eiti šių išganymą
teikiančių pareigų, bet daugeriopu užtarimu ir toliau neša mums amžinojo
išganymo dovanas. Savo motiniška meile ji rūpinasi savo Sūnaus broliais, kurie,
pavojų ir vargų supami, tebekeliauja, iki pasieks palaimingąją tėvynę. Todėl
Bažnyčioje šaukiamasi palaimintosios Mergelės, vadinant ją Užtarėjos,
Padėjėjos, Pagalbininkės, Tarpininkės titulais.“ Susirinkimo Tėvai ypatingai pabrėžia
ekleziologinį Marijos Ėmimo į Dangų aspektą: Marija yra Bažnyčios pirmavaizdis,
todėl tai kas nutiko Marijai, tas laukia ir Bažnyčios, bei paskiro jos nario.
Taip ši Marijos privilegija įjungiama į bendrą Išganymo istorijos planą ir
nebelieka vien Marijai skirta dovana, bet ir džiugia viltim kiekvienam
tikinčiajam: „Tuo metu, kai palaimintojoje Mergelėje Bažnyčia jau pasiekė
tobulybę, kurioje ji yra be dėmės ir raukšlės (plg. Ef 5, 27), Kristaus
tikintieji dar tebesistengia apgalėdami nuodėmę augti šventumu <...> Kaip
danguje jau pašlovinta kūnu ir siela Jėzaus Motina yra būsimajame amžiuje
atbaigsimos Bažnyčios paveikslas ir pradžia, taip šioje žemėje, kol ateis
Viešpaties diena (plg. 2 Pt 3, 10), ji šviečia keliaujančiajai Dievo tautai
kaip tikros vilties ir paguodos ženklas. <...> Visi Kristaus tikintieji tegul karštai prašo
Dievo ir žmonių Motiną, kad ji, savo maldomis padėjusi gimstančiai Bažnyčiai ir
dabar išaukštinta danguje virš visų palaimintųjų ir angelų, visų šventųjų bendrystėje
užtartų mus savo Sūnui, iki visos tautų šeimos – ir krikščioniškomis vadinamos,
ir dar nepažįstančios savo Išganytojo – taikoje ir santarvėje laimingai
susiburs į vieną Dievo tautą švenčiausiosios ir nedaliosios Trejybės garbei.“
Apibendrinant
galima teigti, kad Susirinkimas Marijos Ėmimo į Dangų slėpinį nušvietė
ekleziologinėje šviesoje, taip susiedamas jį su kiekvieno tikinčiojo galutine
eschatologine perspektyva. Verta pastebėti, kad kaip tik Lumen Gentium
patvirtinimo dieną, popiežius Paulius VI paskelbė Mariją Bažnyčios Motina: „
Taigi, Palaimintosios Mergelės garbei ir mūsų paguodai, mes skelbiame
Švenčiausiąją Mariją Bažnyčios Motina, tai yra visų krikščionių – tiek
tikinčiųjų, tiek ganytojų, kurie šaukiasi Jos kaip meilingosios Motinos.“
[1] Wiseman V. D. The Assumption // campus.udayton.edu/mary/resources/MaryInDoctrine/Assumption.pdf
2013.05.05
[2]Skinkaitis R. Trumpas mariologijos
kursas. Ten pat. P. 45.
[3] Pelikan J. Mary throuh the centuries.
Her place in history of culture. Yale. 1996. P. 212-213.
[4] Dogminė
konstitucija apie Bažnyčią Lumen Gentium // Vatikano II Susirinkimo nutarimai.
Ten pat. 59
[5] Dogminė
konstitucija apie Bažnyčią Lumen Gentium // Vatikano II Susirinkimo nutarimai.
Ten pat. 62.
[6] Ten
pat. 59.65.68.69
[7] Suprenant. J. L. Mary, Mother of the
Church // www.cuf.org/FileDownloads/motherofthechurch.pdf
2013.05.11.
Komentarai
Rašyti komentarą