Apaštalinės Bažnyčios mokymas apie Mergelę Mariją randamas Naujojo
Testamento raštuose, toliau vystomas apaštališkųjų tėvų ir apologetų
traktatuose. Juose Marija pristatoma kaip neatskiriama Bažnyčios kerygmos
dalis.
Pirmasis iš apaštališkųjų tėvų Marijos vaidmenį Išganymo istorijoje
aptaria šv. Ignotas Antiochietis (†107-115 m), antrasis Antiochijos vyskupas po
apaštalo Petro. Ignotas savo laiškuose įvairioms bendruomenėms Mariją pamini 5
kartus. Mariją jis mato kaip tikrosios Jėzaus žmogystės įrodymą – Jėzus tikrai
gimė iš Mergelės ir tapo žmogumi, o nebuvo bekūnė dvasia[1]:
„tėra vienas gydytojas – kūniškas ir dvasinis, gimęs ir negimęs, pasirodęs kūne
Dievas, tikrasis gyvenimas mirtyje, kilęs iš Marijos ir Dievo <...> Jėzus
Kristus, mūsų Viešpats.[2]“
Ignotas pabrėžia, kad Marijos mergeliškumas yra didelis slėpinys: „šio pasaulio
kunigaikščiui buvo apgaubta paslaptimi Marijos mergystė bei gimdymas, panašiai
kaip Viešpaties mirtis – trys šaukte šauktinos paslaptys, kurios įvyko Dievo
tyloje.“[3]
Šv. Justinas (†165 m.) pirmasis iš tėvų Mariją ima vadinti Naująja Ieva,
kuri savo klusnumu atitaisė senosios Ievos prasižengimą[4]. Šią
teologinę idėją plačiau išvysto šv. Ireniejus Lionietis (†202 m.) Savo raštuose
jis apie Mariją kalba kaip apie Naująją Ievą, Užtarėją, Bažnyčios paveikslą[5].
Jisai plėtoja apaštalo Pauliaus mokymą apie Kristų kaip Naująjį Adomą. Kaip
Adomas buvo sukurtas, o ne gimė iš vyro ir moters bendradarbiavimo, taip ir
Kristus nužengė į Mariją, kad gimtų iš šios tyriausios Mergelės, taip iš jos
gaudamas žmogystę[6]. Kaip Kristus yra senojo
Adomo atpirkėjas, taip Marija yra Ievos kalčių atitaisytoja: „nepaklusdama ir
sau, ir visai žmonių giminei [Ieva] tapo mirties priežastimi, taip ir Marija,
turėdama paskirtą vyrą, bet vis delto mergelė, paklusdama ir sau, ir visai
žmonių giminei tapo išgelbėjimo priežastimi <...> šitaip ir Ievos
nepaklusnumo mazgą išrišo Marijos paklusnumas: ką buvo mergelė Ieva surišusi netikėjimu,
tai išrišo Mergelė Marija tikėjimu.“[7]
Greta Bažnyčios rašytojų kūrybos, šiuo laikotarpiu ypatingai paplinta ir
nekanoninė literatūra – apokrifai. Nors Bažnyčia visais laikais nepripažino šių
šaltinių vertės, tačiau jie yra svarbūs to meto tikėjimo ir liaudiškojo
pamaldumo liudininkai. Dažniausiai apokrifai būdavo sukuriami jau esančiai
liturginei ar tikėjimo praktikai įteisinti, nukeliant ją į apaštalų laikus.
Tarp itin reikšmingų apokrifų skirtų Mergelei Marijai, žinomiausias yra tarp
120-140 m. sukurtas Genesis Mariae.
(Marijos Gimimas arba Jokūbo Proevangelija) Yra išlikę 130 graikiškų
manuskriptų, seniausias iš jų siekia III a.[8] Šis
apokrifas įtakojo Marijos tėvų – Joakimo ir Onos kultą, bei Marijos paaukojimo Šventykloje šventės
atsiradimą. Šiame kūrinyje randamos svarbios idėjos apie Mergelę Mariją, kurios
atspindi to meto krikščioniškų bendruomenių tikėjimą – nuo pat gimimo ji buvo
pašvęsta Dievui ir apsaugota nuo susitepimo (paaukojimas Šventykloje); Mergelė
prieš gimdymą, Mergelė gimdymo metu, Mergelė po gimdymo.
Taip pat manoma, kad III a. , o tikriausiai jau ir II a., tarp
judeo-krikščionių ir gnostikų bendruomenių pasirodė pirmieji pasakojimai apie
Marijos mirtį, kur teigiama, kad Marijos siela buvo paimta į Dangų, o kūnas
paslėptas iki mirusiųjų prisikėlimo dienos.[9]
Greta nekanoninių tradicijų, iš III a. mus pasiekia ir liturginės
praktikos skirtos Mergelei Marijai – tai himnas (arba malda) Sub tuum praesidium ( Tavo apgynimo): „
Tavo gailestingume ieškome prieglobsčio Dievo Gimdytoja. Mūsų maldų neatmeski
[mūsų] reikaluose, bet nuo pavojų iškelbėk mus, vienintele tyriausioji,
vienintele palaimintoji.“[10]
Yra išlikusi papiruso atraiža su šia malda datuojama 250 – 280 m.,
rodanti, kad žodinėje tradicijoje ši malda buvo žinoma jau iki 250 m. Sub tuum praesidium gimė Aleksandrijos
bažnyčioje ir buvo naudojama Kalėdų liturgijoje.[11] Ši
malda atskleidžia kelias svarbias teologines idėjas:
1.
Ypatingas Marijos išrinkimas ir išskirtinumas
(vienintelė palaimintoji);
2.
Amžinoji Marijos mergystė (vienintelė tyriausioji);
3.
Dieviškoji Motinystė (Dievo Gimdytoja)
Svarbus yra ir titulo Theotokos
(Dievo Gimdytoja) taikymas Marijai, dar iki polemikos su Nestorijumi ir Efezo
susirinkimo (431 m.)
Apibendrinant galima teigti, kad II ir III amžius yra ankstyvosios mariologijos
epocha. Bažnyčios rašytojų, liaudiškojo pamaldumo šaltinių ir liturgijos
praktikų liudijmas Mariją pristato kaip nepakeičiamą Išganymo plano dalyvę –
Mergelę ir Dievo Gimdytoją, kuri savo klusnumu ir bendradarbiavimu su Dievo
Sūnumi atitaisė Ievos kaltę ir tapo išganymo priežastimi visai žmonijai.
[1] Buby B. Mary of Galilee. New York. 2003.
V. III. P. 10.
[2]
Bažnyčios Tėvai. Antologija / sud. D. Alekna, V. Ališauskas. Vilnius. 2003. P.
48.
[3] Ten
pat. P. 52.
[4] Gambero L. Mary and the Fathers of the
Church // Mariology. A guide for priests, deacons, seminarians and consecrated
persons / ed. M. Miravalle. Goleta. 2007. P. 128.
[5] Buby B. Mary of Galilee. V. III. Ten
pat. P. 28.
[6] Bažnyčios
Tėvai. Antologija. Ten pat. P. 247-250.
[7] Ten
pat. P. 250-251.
[8] Infancy
Gospel of James //www.earlychristianwritings.com/infancyjames.html.
2013.04.16.
[9] Haffner
P. The Assumption of Our Lady // Mariology. Ten pat. P. 318.
Apie tai plačiau kalbama II
darbo dalyje.
[10] The
Sub tuum praesidium //www.newliturgicalmovement.org/2011/02/sub-tuum-praesidium.html.
2013.04.16.
[11] The
Sub tuum praesidium // Ten pat.
Komentarai
Rašyti komentarą