Pirmosios nekanoninės tradicijas kalbančios apie Marijos pomirtinį
likimą, liturginis šventimas, Bažnyčios rašytojų teologiniai svarstymai kilo
Rytų Bažnyčioje.
Lotyniškos nekanoninių tradicijų versijos Vakaruose pasirodė V a., tačiau
Pseudo-Gelazijaus dekretas (550 m.) pasmerkia jas kaip apokrifines.[1]
Pirmasis Vakarų Bažnyčios rašytojas, kuris kalbėjo apie Marijos Ėmimą į Dangų,
buvo šv. Grigalius Tūrietis apie 587 m. savo knygoje Liber in gloria martyrum[2]. Paskutinis Vakarų
Bažnyčios Tėvas šv. Izidorius Sevilietis (†636 m.) apie Marijos gyvenimo
pabaigą rašo: „ niekur nerašoma apie jos mirtį, bet kaip kurie teigia, jos kapą
galima rasti Juozapato slėnyje.“[3]
Liturginis šios slėpinio paminėjimas pirmiausia gimė Galijos Bažnyčioje VI a.,
o apie VII a. vid pasiekė ir Romos bažnyčią. Popiežius Sergijus I (687 – 701
m.), kilimo iš Sirijos, nurodė, kad per tris didžiasias Marijos šventes:
Apreiškimą (kovo 25 d.), Užmigimą (rugpjūčio 15 d.) ir Gimimą (rugsėjo 8 d.)
būtų rengiamos procesijos į Didžiąją Marijos baziliką (Maria Maggiore).[4] VIII
amžiuje įtakojant popiežiui Hadrianui I (772 – 795 m.), šventės titulas iš Dormitio virto į Asumptio (Paėmimas). Popiežius Leonas IV (847 – 855 m.) įvedė šios
šventės oktavą.[5] Pirmasis teologinis
traktatas de Assumptione Beatae Mariae Virginis skirtas šiam slėpiniui
atsirado XI a., jame Marijos Dangun Ėmimas aiškinamas remiantis jos dieviškąja
motinyste ir nenutrūkstamu ryšiu su Sūnumi.[6]
Didieji Viduramžių teologai, tokie kaip šv. Albertas Didysis ir šv. Tomas
Akvinietis, neskyrė šiai temai atskiro veikalo, tačiau savo darbuose, visuomet
tvirtino, kad Marija yra paimta į Dangų su kūnu ir siela. Šv. Bonuventūras (†
1274 m.) teigė, kad Marijos laimė nebūtų buvusi pilutinė, jei ji į Dangų būtų
paimta be kūno, nes tik drauge su siela ir kūnu žmogus yra pilnas asmuo: „siela
nėra asmuo, bet siela sujungta su kūnu yra asmuo. Yra apreikšta, kad ji yra ten
[Danguje] su siela ir kūnu. Kitaip ji nepaveldėtų pilnutinio palaiminimo.“[7]
Dauguma teologų rėmėsi IV Dievo Įsakymu, liepiančiu gerbti tėvus, tad Marijos
Išaukštinimą jie laikė Kristaus meilės Motinai išraiška. Teigta, kad kūnas,
kuris nešiojo ir pagimdė Dievą, negalėjo būti atiduotas sugraužti kirminams.[8]
Įtakos tokiam teiginiui turėjo tuo metu plitęs mokymas apie Nekaltąjį Marijos
Prasidėjimą. Skolastikinės teologijos mokymą šia tema galima išreikšti teze: potuit, voluit, fecit (Dievas galėjo tai
padaryti, Jis norėjo tai padaryti, Jis tą padarė).[9]
Ankstyvieji reformatoriai išlaikė mokymą, kad Marija yra Dangiškoje garbėje su
savo Sūnumi: „Nėra jokių abėjonių, kad Marija yra Danguje. Kaip tai įvyko mes
nežinome. Ir kadangi Šventoji Dvasia, mums nieko apie tai neapreiškė, mes
negalime parašyti jokio tikėjimo teiginio, užtenka žinoti, kad ji gyvena
Kristuje.“ (Martynas Liuteris, 1522 m.); „mes tikime, kad tyras nekaltasis
Dievo Nešiotojos būstas, Mergelė Marija,
Šventosios Dvasios buveinė, tai yra jos šventasis kūnas, nuneštas angelų
į Dangų.“ (H. Bulingeris, 1590 m.) Žinoma, greitai įvairios reformuotų
krikščionių bažnyčios atsisakė Marijos kulto, tik Anglikonų liturgijoje yra
išlikusi Palaimintosios Mergelės Marijos šventė minima rugpjūčio 15 d. Šio
paminėjimo maldoje prašoma, „kad mes kartu su ja (Marija), galėtume patirti
Tavo amžinosios karalystės garbę[10].
Epochoje po Tridento Susirinkimo (1545 – 1563 m.) Marijos Dangun Ėmimas buvo
aiškinamas remiantis šiomis priežastimis:[11]
- Marija kaip Naujoji Ieva – Jos Išaukštinimas yra galutinė Moters pergalė prieš gyvatę (Pr 3,15);
- Nepertraukiamas Marijos ir Jos Sūnaus ryšys;
- Nekaltojo Prasidėjimo privilegija ir asmeninis nenuodėmingumas;
- Amžinoji Mergystė – kūnas nesuterštas nuodėme;
- Marijoje Dievas parodė, kas laukia visų tikinčiųjų.
1854 m. gruodžio 8 d. popiežius Pijus IX savo apaštaline konstitucija Ineffabilis Deus dogmatizavo mokymą, kad
Marija nuo pat pirmos savo prasidėjimo akimirkos buvo apsaugota nuo gimtosios
nuodėmės.[12] Kartu ir mokymas, kad Marija po mirties į
Dangų paimta su kūnu ir siela tapo daugiau nei Bažnyčios tradicija ar teologų mokymu,
bet beveik būtina katalikams tikėti tiesa, nors ir nedogmatizuota.[13]
Nesutepta gimtosios ir jokios asmeninės nuodėmės, tuo būdama išskirtinė iš
visos žmonijos, Marija negalėjo patirti mirties, kaip nuodėmės pasėkmės ir
sutrūnyti kape. Tad jos pomirtinis išaukštinimas atrodė teologiškai
teisingiausia ir patikimiausia ir labiausiai pagrįsta idėja. Todėl kilo idėja
dogmatizuoti ir šį mokymą. Tarp 1849 – 1950 m. į Vatikaną buvo nusiųsti 113
kardinolų, 18 patriarchų, 2500 vyskupų, 32 000 kunigų ir vienuolių, 50 000
moterų vienuolių ir 8 000 000 pasauliečių prašymai paskelbti Marijos Ėmimo į
Dangų dogmą.[14] Popiežius Pijus XII (1939
– 1958 m.) nuo savo pontifikato pradžios domėjosi šiuo klausimu, iniciavo
istorinius ir teologinius tyrimus apie Marijos Ėminą į Dangų, o 1946 m išleido
encikliką Deiparae Virginis Mariae, kurioje klausė hierarchų nuomonės: „ Mes
norime sužinoti, ar jūs, garbingieji broliai, su remdamiesi savo mokslingumu ir
išmintimi galvojate, kad Nekaltosios Mergelės Marijos Paėmimas su kūnu, gali
būti pateiktas ir apibrėžtas kaip tikėjimo dogma, ir ar greta jūsų pačių noro
to trokšta ir jūsų dvasininkija bei žmonės.“[15] Iš
parašiusių 1181 vyskupų, su dogmos definicija nesutiko 22 (6 iš jų netikėjo,
kad tai apreikšta tiesa, o 16 nematė tam būtino),
iš 29 abatų ir prelatų nesutiko 2, iš 206 apaštalinių vikarų – 3, iš 381
titulinio vyskupo – 5.[16]
Gavęs Dievo Tautos pritarimą, popiežius nusprendė šią tiesą dogmatizuoti.
[1] The
decretum gelasium de libris recepiendis et non recepiendis // www.tertullian.org/decretum_eng.htm
2013.04.22
[2]Shoemaker S. Ancient traditions of the
Virgin Mary‘s dormition and assumption. Ten pat. P. 37.
[3] Haffner P. The Assumption of Our Lady // Mariology.
Ten pat. P. 320.
[4] Ten
pat. P. 332.
[5] The
feast of Assumption // Ten pat.
[6] Vorgrimler H. Naujasis teologijos
žodynas. Kaunas. 2003. P. 331.
[7] Haffner P. The Assumption of Our Lady // Mariology.
Ten pat. P. 337.
[8]
Encyclopedia of Catholicism / ed. R. P. Mcbrien. San Francisco. 1999. P. 104.
[9]
Encyclopedia of Catholicism. Ten pat. P. 104.
[10] Feast
of Mary // www.churchofengland.org/media/41174/festivals.pdf
2013.04.23
[11] Haffner P. The Assumption of Our Lady // Mariology.
Ten pat. P. 338.
[12]
Fehlner P. The predestination of the Virgin Mother and her Immaculate
Conception // Mariology. A guide for priests, deacons, seminarians and
consecrated persons / ed. M. Miravalle. Goleta. 2007. P. 264.
[13] Feast
of Assumption// Ten pat.
[14]
Theotokos. a theological encyclopedia of blessed Virgin Mary / ed. M.
O‘Carroll. New York. 1982. P. 56.
[15] Pius
XII. Deiparae Virginis Mariae // www.vatican.va/holy_father/pius_xii/encyclicals/documents/hf_p-xii_enc_01051946_deiparae-virginis-mariae_en.html
2013.04.25
[16] Theotokos. a theological encyclopedia of
blessed Virgin Mary / ed. M. O‘Carroll. Ten pat. 56.
Komentarai
Rašyti komentarą