
Tėvas Marie-Dominique Philippe „Meilės gelmėse“
Šventoji Šeima yra ir didžiojo laukimo užbaigimas, ir Naujosios Sandoros pradžia. Ir šį kartą Dievas panorėjo, kad visa ko atnaujinimo pilnatvė ateitų per šeimą. Ji išsipildo per skaisčiąją Marijos širdį. Mergelės Marijos širdis yra ir Juozapo sutuoktinės širdis, stebuklingai tampanti Dievo Motinos širdimi. Šis atnaujinimas įvykdomas per moterį, kuri pasiekė pilnatvę – Marija pasišventė Dievui visa savo esybe, taip pat gyveno ir visiškai atsiduodama Juozapui kaip sutuoktinė sutuoktiniui. Šventasis Raštas tai pabrėžia, nes angelas Gabrielius aplankė Mariją būtent kaip Juozapo sužadėtinę: „Šeštame mėnesyje angelas Gabrielius buvo Dievo pasiųstas į Galilėjos miestą, kuris vadinasi Nazaretas, pas mergelę, sužadėtą su vyru, vardu Juozapas, iš Dovydo namų; o mergelės vardas buvo Marija“ (Lk 1, 26–27). Marijos ir Juozapo meilė yra nepaprastai jautri, skaidri, tyra, o kartu ir labai stipri. Juozapas mylėjo Mariją anaiptol ne idiliškai. Jis mylėjo visu savo jutimiškumu, visa esybe, bet gerbė Dievo veikimą joje ir dėl to mylėjo ją dar labiau. Tai ir yra Juozapo didybė. Jis turėjo tobulą skonį ir tinkamai pasirinko. Iš visų kitų vyras išsirinko būtent Mariją, suprasdamas, kad Marijos meilė Dievui, kurią jis numanė joje esant, niekaip netrukdo jai tapti tikra jo žmona. Juozapas visai nesupriešino moters meilės Dievui ir moters meilės vyrui. Priešingai, jis suprato, kad kuo labiau moteris atsidavusi Dievui, tuo ji labiau geba atsiduoti savo sutuoktiniui. Tarp Marijos ir Juozapo taip ir buvo. Marijos mergystės slėpinio atžvilgiu Juozapas elgėsi nepriekaištingai. Jis žinojo, kad šio slėpinio dėka ir per šį slėpinį Marija gali jį mylėti dar stipriau, dar žmogiškiau. Lytiškumą apima ir išaukština būtent tokia meilė, kad pati išliktų visiškai tyra, kokia gali mylėti visiškai Dievui pasišventusi mergelė. Toji mergelės meilė išsiskleis, pasirodys per jos kaip sutuoktinės meilę. Ir ši sutuoktinės meilė Juozapui taps motiniška meile tam, kuris jai gims iš Šventosios Dvasios, šitaip apsaugodama jos mergystę ir visiškai neprieštaraudama jos meilei Juozapui. Nors vienu metu Juozapas buvo išsigandęs ir pamanė, kad turėtų pasitraukti, nes Dievas, atrodė, buvo palikęs jį nuošaly, bet vėliau angelo, – vadinasi, tiesiogiai paties Dievo, – dėka vyras suprato, kad kaip tik turi dar labiau mylėti Mariją, nes ją išsirinko Dievas. Marija buvo dusyk išrinktoji – Juozapo ir Dievo.
Kodėl teigiate, kad Marija buvo pasišventusi Dievui? Šventasis Raštas nesako, kad ji būtų davusi skaistybės įžadą prieš susipažindama su Juozapu. Parašyta tik, kad ji buvo sužadėta su Juozapu.
Taip, Marija buvo susižadėjusi su Juozapu. Tačiau atidžiau perskaitę Evangelijos pagal Luką ištrauką, kur pasakojamas apreiškimas Marijai, perskaitę ją teologiniu požiūriu, kurio laikėsi Bažnyčios Tėvai, – nors puikiausiai žinome, kad šiuolaikiniai egzegetai dažnai aiškina visai kitaip, – matysime Mariją kaip Dievo vaikelį, kuris, kai angelas paskelbia, kad ji tapsianti Aukščiausiojo Sūnaus motina, klausia: „Kaip tai įvyks, jeigu aš nepažįstu vyro?“ (Lk 1, 34) Taip atsakydama angelui, Marija leidžia mums suprasti, kad ji nepažįstanti vyro. Ogi pasakyta, kad ji susižadėjusi su Juozapu, – ir jeigu ji susižadėjusi su Juozapu, vadinasi, ketina jį pažinti bibline prasme. Marijos atsakymas angelui rodo, kad širdies gelmėje, dar prieš sutikdama Juozapą, ji buvo visiškai pasišventusi Dievui, kad ji apie tai pasakė Juozapui, o šis sutiko, nes norėjo gerbti Dievo valią jos atžvilgiu. Marija pasišventė Dievui taip, kaip Dievas to norėjo, tai yra jei tokia būtų Dievo valia. Ji visiškai patikėjo save Aukščiausiojo valiai. Tai buvo vidinis pasišventimas, grynai dieviškas, be jokių kanonų (kanonų teisės tuomet dar nebuvo), visiškas atsidavimas Dievui. Susipažinusi su Juozapu, Marija jam apie tai pasakė. Kitaip ir būti negali – antraip būtų jį klaidinusi. Juozapas turėjo žinoti. Ir jis sutiko. Mums sunku tai suprasti, nes esame nepakankamai religingi ir manome, kad tai, kas visiškai priklauso Dievui, jau nebegali visiškai priklausyti ir mums. Tada pamirštame, kad moteris gali priklausyti vyrui daugybe skirtingų būdų ir vyras gali priklausyti moteriai daugybe įvairių būdų. Dabartinėje visuomenėje iškart manoma, kad atsidavimas reikalauja lytinių santykių. Nesuprantame, mums sunku suprasti, kad prieš tai reikia šio to daug gilesnio – sielos atsidavimo dvasios plotmėje, dvasinės meilės atsidavimo, asmens atsidavimo giliausia šių žodžių prasme. Žmonės vienas kitam atsiduoda pasirinkę vienas kitą iš meilės. Ir myli vienas kitą, kad drauge nuveiktų tai, ko panorės Dievas. Vadinasi, tam nebūtinai reikia lytinio sutuoktinių susijungimo, bet dvasinės ir dieviškos meilės sąjungos, kas visiškai gerbtų pasišventimą Dievui, pasišventimą visa esybe, visu jutimiškumu.
Tačiau kodėl Marija sutiko susižadėti su Juozapu, jeigu jau pasišventė Dievui? Argi nebūtų buvę tobuliau, jei ji būtų pasilikusi vien tik Dievui nesusižadėdama?
Daugelis teigia, kad šiandien nebegalime sakyti, jog Marija buvo mergelė. Ar iš tikrųjų ir toliau galima kalbėti apie Marijos mergystę?
Tai įmanoma pažinti tik per Raštą ir Tradiciją.. O šiuo klausimu Bažnyčios Tėvų Tradicija yra gana vieninga. Ir didieji teologai nesvyruodami taip teigia. Maždaug prieš penkiasdešimt metų kai kurie žmonės, vis dėlto norintys būtinai išlikti krikščionimis, ėmė tuo abejoti, manydami, kad šitaip Marija bus mums artimesnė… Iš tikrųjų taip atsitiko todėl, kad jų meilės samprata visai nebeatitiko tikros žmogiškos meilės sampratos, nes į viską imta žvelgti to, kas žemiausia, t. y. lytinių santykių požiūriu. Tarsi tai būtų žmogiškosios meilės esmė, o tikra žmogiška meilė nebūtų įmanoma be lytinių santykių. Tai labai aišku. Pavyzdžiui, prisimenu pažintis su kai kuriais gydytojais – Siegmundo Freudo šalininkais. Teko su jais ilgai kalbėtis, kol po kurio laiko užsimezgė tikra intelektuali draugystė. Viena iš tų gydytojų buvo moteris. Vieną gražią dieną ji man pasakė: „Parašiau gerai savo draugei, Freudo mėgėjai, kuri anksčiau buvo mane „išanalizavusi“ ir išgelbėjusi nuo tam tikro žlugimo, kad su jumis (knygos autoriumi – red. past.) patyriau tikrą dvasinę draugystę“. Ir ji, būdama Freudo šalininkė, pripažino, kad šiuo klausimu Freudas suklydo, nes pati patyrė, kokia gali būti dvasinė draugystė. Tai nebuvo sunku, nes tarp mūsų vyko labai išplėtoti filosofiniai, intelektualūs mainai – užsimezgė tikra draugystė didingiausia šio žodžio prasme, nepaprastai tauri, abipusės pagarbos kupina draugystė. Tikrai manau, kad kol nepatiri tikros ir gilios draugystės be lytinių santykių, šiuolaikinėje visuomenėje, smarkiai paveiktoje froidizmo, labai sunku suprasti šią didžią ir gražią tikrovę – tokios šviesios, paprastos ir jautrios būtybės kaip Marija meilę tokiam kilniam, konkrečiam ir meniškam žmogui kaip Juozapas, žmogui, kuris pažinojo tikrovę ir, be abejo, buvo „tvirtai suręstas“. Mums sunku tai priimti tiek, kiek esame panirę froidizmo aplinkoje. Jei geriau suprastume giliąją meilės, žmogiškos meilės tikrovę, suvoktume, kad pirmiausia ji yra dvasinė. Tačiau dvasinė anaiptol nereiškia bekūnę – dvasia yra susijusi su jutimiškumu, bet jutimiškumas ne visuomet esti seksualinis. Jis nebūtinai yra seksualinis. Žinoma, tarp jutimiškumo ir seksualumo esama sąsajų, nes esame vientisi. O malonė ir dieviška meilė gali tiesiogiai apimti ir dvasiškumą, ir jutimiškumą. Tuomet užsimezga labai stiprūs ryšiai – Juozapą ir Mariją siejo dieviški, dieviškos meilės ryšiai ir žmogiški, žmogiškos meilės ryšiai, kurie uždegė Marijos bei Juozapo širdis tikra draugystės meile. Ši Juozapo ir Marijos draugystės meilė leido jiems ypač gerbti Dievo veikimą juose. Būtent matydami Dievo veikimą savyje, jie galėjo mylėti ir gerbti vienas kitą. Abipusė pagarba, nė trupučio nepakenkdama jų meilei ir intymumui, ir buvo toji dieviška priemonė, leidusi jiems vis labiau mylėti vienas kitą draugystės meile, vis labiau pasitikėti ir dar paprasčiau bendrauti, būti kartu, bendradarbiauti.
Bet ar Marijos ir Juozapo santykiuose būta kokio nors švelnumo?
Žinoma. Ir netgi labai didelio. Nėra kūrinio, kuris būtų taip vaiskiai ir tyrai jautrus bei švelnus kaip Marija. Tai buvo draugystės meilė. Marijos ir Juozapo ryšys lieka didžiulė paslaptis, į kurią neturėtume skverbtis lyg niekur nieko… Vienas dalykas man atrodo labai aiškus – žmogiška dvasinė meilė visada susijusi su jutimiškumu. Taigi ji susijusi su aistra, nes afektyvusis jutimiškumas yra aistra. O toks jis skiriasi nuo erotinio, seksualinio aspekto. Tarp jų esama ryšių, bet reikia skirti šias dvi sritis. Tuomet suprantame, kaip Juozapo ir Marijos meilė, būdama tokia skaidri, galėjo būti labai jautri, švelni, meili, kaip ji gebėjo visiškai išlaikyti pagarbą abiejų skaistybei iš meilės Kristui ir pasišventimui Dievui. Tai toli gražu nebuvo platoniška, šalta meilė, kuria gyvena kai kurie ne itin dorybingi ir baugštūs žmonės – jie bijo mylėti, bijo jutimiškumo. Beje, nėra nieko, kas galėtų sutrukdyti meilei stiprėti ir būti tuo, kuo ji turi būti. Meilė, kuri neišsiskleidžia, niekada nebūna stipri. Išsiskleidusi meilė turi tvirtybės gerbti savo kaip dvasinės ir dieviškos meilės orumą, suprasti, kad tokia dvasinė ir dieviška meilė reikalauja stipraus ryšio ir bendradarbiavimo su kitu, o kartu ir begalinės pagarbos jam. Mylėdamas kitą žmogų, gerbi jo jutimiškumą. Kaip tik čia froidizmas mus dažnai supainioja. Dėl to nebesuprantame, kad žmogiška dvasinė meilė, susijusi su jutimiškumu, anaiptol nėra platoniška nei tolima, šalta ir ideologiška. Ta meilė yra visiškai tikroviška todėl, kad mylintieji turi skaidrias širdis ir jauseną, kuri leidžia mylėti ir atsiduoti vienas kitam su didžiausia meile bei pagarba. Manau, būtent tai mums turi padėti suprasti, ką sako Tradicija. Juozapas ir Marija buvo „teisūs, dievobaimingi žmonės“, kuriuos išugdė Įstatymas. Jie buvo žmonės, suprantę, kas yra garbinti ir vykdyti Tėvo valią. Tai dorybingos būtybės pačia giliausia prasme. Ne „siaurąja“, nes jie turėjo būti tobulai išsiskleidę: jų meilė, požiūris į Dievą, religinė laikysena turėjo būti išsiskleidusi. Jokio nenatūralumo, jokio dirbtinumo – tik didžiulis garbinimo ir religinės laikysenos išsiskleidimas. Ir sykiu – didžiulis žmogiškosios jų meilės išsiskleidimas.
Iš prancūzų kalbos vertė Edita Janulevičiūtė
šaltinis: http://www.katalikuleidiniai.lt/
Komentarai
Rašyti komentarą